Česko-anglická školka Na Hradě, kterou najdeme v areálu bývalé obuvnické továrny v Borovině, dnes slavnostně otevřela přírodní zahradu. Starousedlíkům a lidem, kteří dříve pracovali ve „fabrice“, nejlépe napoví, že se pro ni našlo místo mezi budovou Experimentu a současného Treponu, kde paní učitelky podle projektu zkulturnily pěkný plácek. Ten osadily rostlinkami, zeleninou, ale vyrostlo zde třeba i tee-pee či hmyzí domeček.
S přípravou pomohli odborníci z Chaloupek
„Zahradu jsme začali budovat v loňském školním roce,“ vysvětlila ředitelka školky Anna Jourová s tím, že se na projekt podařilo získat grant a také několik partnerů. Největším je společnost Mann Hummel, zapojilo se ale i ekologické sdružení Chaloupky. „To nám pomáhalo s projektem, abychom věděli, kam co vysadit podle intenzity slunečního svitu či závlahy.“
Před rekultivací pozemku zde rostla křoviska a vysoké kopřivy. Vše se tedy muselo vysekat a zároveň přebrat zemina.
„Tu jsme sem také navezli, s čímž nám opět hodně pomohly Chaloupky, které nám poskytly spoustu kompostu. Později jsme sponzorsky dostali kompostér a lavičku,“ doplnila Jourová s tím, že zahrada poté začala vznikat svépomocí. „Rodiče a děti tu měli množství brigád o víkendech i v týdnu. V současné chvíli se zahrada nachází v takové podobě, jak je naplánováno v projektu. Do budoucna však máme vymyšleny i další věci, kterými bychom to tu chtěli zdokonalit.“
Zahrada jako učebna pod širým nebem
V zahradě se nyní nacházejí dva velké záhony s trvalkami, ptačí koutek s budkou a krmítkem, přírodní tkalcovský stav vhodný pro trénování jemné motoriky dětí, fazolové tee-pee, hmyzí domeček, mrtvé dřevo, čtyři vyvýšené záhony s ředkvičkami, jarní cibulkou, mrkví, bylinkami a rajčaty, jezírko, maliník, dva druhy kompostu, záhon s jahodami a vysetý hrachor.
„Ten velmi chutná motýlům, takže se těšíme, až k nám zavítají a my je budeme moci pozorovat,“ řekla Jourová. Děti budou navíc živé motýly srovnávat i s těmi na obrázcích – část plotu je totiž pokryta jejich fotografiemi, které tak budou sloužit jako výukové materiály.
Vlastně celá zahrada je koncipována tak, aby se v ní děti nenásilnou metodou vzdělávaly v přírodovědě a získávaly lásku k přírodě. I u ptačího koutku tedy najdeme obrázky ptáčků, které jsou navíc doplněny malými pytlíčky.
„Ty si můžete potěžkat a zjistíte tak, jak je daný ptáček těžký,“ objasnila jejich smysl ředitelka. „U mrtvého dřeva děti mohou pozorovat, jak se rozkládá, kdo na tom má zásluhu – tedy různí škvoři, mnohonožky ap.“
Děti zde budou trávit každou volnou chvíli
Děti i učitelky si hodně slibují od jezírka, u kterého doufají, že brzy ožije různými tvory.
„Zatím je osídlené jen hmyzem, který sem přiletěl. Už ale máme vymyšleno, jaké tam vysadíme další květiny, a také doufáme, že na jezírko přilákáme žabky, které se zde v okolí vyskytují,“ dodala Jourová.
Výpěstky ze záhonů nebudou ležet jen tak ladem, ale paní kuchařka je využije při přípravě svačinek pro děti. Ty se nyní mohou těšit, že na zahradě budou trávit každou volnou chvíli.
„Jednak se budeme o zahradu starat a také proto, že paní učitelky za pěkného počasí přesouvají program výuky právě sem. Naše škola je navíc otevřená celoročně, tedy i o letních prázdninách. Takže i během nich zde bude živo,“ uzavřela ředitelka MŠ Na Hradě.
Autor: Milan Krčmář
Publikoval: -mk-