Když Jacques Daguerre v roce 1839 světu poprvé předvedl snímek, tehdy po něm nazývaný daguerrotyp, který jakž takž ukazoval svět kolem nás, nikdo netušil, kam až se vynález fotografie posune. Po 180 letech může fotit kdokoli z nás, každodenně po celém světě vznikají miliony a miliony snímků. Lidé, kteří mají fotoaparáty v mobilech, už vlastně ani netuší, jak fotografie vzniká, jaká musí být souhra světla se světlocitlivým materiálem, co je to DIN, ASA či ISO, clona, rychlost závěrky atp. Prostě namíří fotoaprát/telefon na daný objekt, cvaknou a jdou dál, či fotografii dokonce ihned umístí na sociální sítě, kde ji v dalším okamžiku mohou vidět a sdílet tisíce lidí. Snímek vznikne okamžitě, nikoli po několika minutách či dokonce hodinách, jak tomu bývalo v počátcích tohoto umění, uloží se do paměti přístroje a nikdo se nemusí bát nechtěného osvitu filmu či nutnosti snímky vyvolávat v temné komoře. Je to jednodušší, ale zároveň je to velká škoda. Z umění se stala masová záležitost.
Různorodá témata
Třebíčský fotograf Jan Kafka se ve své nové výstavě Panoptikum svět aneb Už je tomu 180 let, která začala včera v galerii Tympanon na Zámku Třebíč, ohlíží za 180 lety fotografického umění. Nikoli historickými snímky, jako spíše různými tématy, které na výstavě můžeme vidět. Od momentek pořízených na ulici během chůze po umělečtější snímky zachycující například přírodu až po téměř abstraktní změť tvarů a barev.
V Kafkových stopách kráčí jeho vnuk Marian Gajdoš, který na výstavě představil několik snímků pořízených mobilním telefonem. Je až k nevíře, co lze s mobilem vyfotografovat – například obrázek fotbalisty v pohybu je opravdu velice zdařilý, byť je jasné, že k tomuto výsledku dopomohly i různé filtry, jimiž fotoaparáty v mobilech disponují. Právě tak ale vypadá dnešní fotografie. Fotografie vzniklá 180 let po svém vynálezu.
„Fotografie je především médiem, které má něco sdělit,“ zamyslel se na včerejší vernisáži Arnošt Pacola, který výstavu uvedl. „Americký krajinářský fotograf Ansel Adams to vyjádřil slovy: ‚Neexistuje nic horšího než ostrá fotka s nejasným konceptem.‘“
To v případě Mariana Gajdoše rozhodně neplatí, koncept je u nich jasný. Kéž by ale toto splňovaly i ony miliony dalších snímků, které den co den vznikají po celém světě.
Výstavu můžete navštívit do 3. listopadu.
Fotogalerii najdete zde.
Autor: Milan Krčmář
Publikoval: -mk-