Osudy Baťovy Electry J. A. Baťa se s Electrou v roce 1937 vypravil na cestu kolem světa, během níž absolvoval řadu obchodních schůzek a zároveň navštívil i své pobočky například v Britské Indii. Velice náročná cesta začala 6. ledna ve Zlíně, odkud přes Itálii pokračovala do francouzského Tunisu, italské Libye, Egypta, Iráku, Íránu, Britské Indie, Francouzské Indočíny, Thajska, britského Malajska a holandské Indonésie. V britském Hongkongu byl letoun rozebrán a zamířil do USA. Během této cesty zaznamenala posádka jen jeden vážnější problém, když v Quy Nhon ve Francouzské Indočíně (dnešní Vietnam) musel letoun přistát na pláži. Zato v USA byl letoun téměř zcela zničen, když v Chicagu 4. dubna nouzově přistál v parku – při této nehodě ale J. A. Baťa v letadle neseděl, a naštěstí jej tedy nepotkal osud jeho nevlastního bratra Tomáše, který v roce 1932 zahynul právě při letecké havárii. Sama posádka také vyvázla se zlomeninami a odřeninami a firma Lockheed naštěstí bleskově dodala nový kus letadla, který se vzápětí přeplavil do Francie, a Baťa tak mohl svoji cestu triumfálně uzavřít při oslavách Svátku práce opět ve Zlíně. Tento druhý kus letadla vydržel v Československu do roku 1939, těsně před okupací 11. března zamířil přes Polsko do Francie a pak do Londýna, načež se přeplavil do Kanady. Po válce se ocitl v USA, odkud se jej podařilo v roce 2010 odkoupit leteckému muzeu Točná. To jej v Americe nechalo zrekonstruovat a 21. května 2015 se s ním Nikola Lukačovič, Milan Vacík a Václav Bejček vzlétli směrem na Kanadu. Velice složitou cestou přes Grónsko, Island, Skotsko, Anglii, Nizozemí a Německo se dostalo zpět do České republiky. Na letišti v Točné u Prahy Electra přistála 28. května. O cestě Jana Antonína Bati i o návratu Electry zpět do Česka vyšla loni velmi poutavě napsaná kniha Letadlem kolem světa aneb S Janem A. Baťou za světovým obchodem, kterou na základě zápisků svého dědečka Josefa Engliše připravil Petr Engliš. V Třebíči lze koupit například v Knihkupectví Jakuba Demla nebo v Ekotechnickém centru Alternátor v Borovině. |
JIHLAVA – Kdo chtěl vidět letadlo s historií, jakou se nemůže pochlubit žádné jiné, měl příležitost o právě uplynulém víkendu v Jihlavě. Přistála zde totiž slavná Electra, tedy Lockheed L-10A, ktero dříve vlastnil Jan Antonín Baťa. Patřila tak mezi nejzajímavější exponáty jihlavského leteckého dne.
„Je to dobré letadlo, létá se s ním moc příjemně,“ potvrdili piloti Nikola Lukačovič s Milanem Vacíkem.
„Před cestou z Ameriky jsme museli kompletně vyměnit ovládací prvky,“ sdělil mechanik Václav Bejček, který byl tak hodný a pozval nás do kabiny. „A mimochodem, ta sedačka, na které teď sedíte, patřila právě Janu Antonínu Baťovi.“
Václav Bejček nyní spolu se Stanislavem Dudkem napsal knihu Lockheed L-10 Electra, která nepřímo navazuje na loni vydanou „Letadlem kolem světa“ (viz rámeček Osudy Baťovy Electry).
„Vychází právě v těchto dnech, na pulty knihkupectví se dostane 19. září. Věnujeme se v ní historii vzniku tohoto typu letadla, technickým parametrům, ale i různým cestám, které tyto letouny absolvovaly,“ vysvětlil.
V Třebíči přistát nemůže
Příští rok to bude přesně 80 let od chvíle, kdy se Jan Antonín Baťa a jeho posádka vznesli, aby absolvovali jednu z nejdelších leteckých cest, jaké člověk do té doby vůbec podnikl. To by si samozřejmě vyžádalo určité oslavy a vzpomínkové lety. Navrhli jsme tedy, zda by se Electra nemohla vypravit i do Třebíče, která je s Janem Antonínem Baťou neodmyslitelně spjata. Bohužel, tamní sportovní letiště je pro tento typ letadla nevyhovující.
„Tam bychom přistát nemohli,“ řekli zklamaně piloti, kteří okamžitě začali zjišťovat parametry dráhy. „Má jen 450 metrů a my potřebujeme asi dvojnásobek.“
Pro Třebíč je to tedy velká škoda, ale snad se najde způsob, jak slavnou Electru, na jejíž lesklých křídlech se zrcadlily dějiny, přiblížit Třebíčákům i jinak.
Fotogalerii Electry a dalších letadel z leteckého dne najdete zde.
Autor: Milan Krčmář
Publikoval: -mk-